Från tårar till MVG föreläsningar om dyslexi

lexi.nu

Arbetaregatan 48
582 52
Linköping
0703374371

hanna@lexi.nu

Blogg

det blir en riaktion

04.04.2014 14:34

utbildnings menister jan björklund har komenterat dom nationela prven och har nu bet skolvärket att undersöka möjligheten till endring i reglerna. hoppet om att reglerna ska ändras föds inom mig och jag börjar se posetift för framtiden och möjligheten till retvisa provmöjligheter ges . tyvär är vi inte där en och inget är garanterat men att utbildnings ministern endå reagerar ser jag som något posetift och jag hoppas på det bästa och vill inom snar framtid se resultat. 

 

jag tjäner personligen att om jag hade gott i skolan oh desa regler hade funits hade hela min gläde och hopp för skolan försvunit för att jag vet att det fins inge chans att jag hade klarat av proven utan hjälpmedel. så därför blir jag glad när jag hör något posetift i debaten om nationela proven och hoppet hos eleverna kan förhopnongs vis komma till baska lit om besluten ändras snart . 

 

gå gärna in på tv 4 play och kolla på deras nyhetsinslag om dom nationela proven både på lokan nivå och på riks nivå super bra att edia uppmärksamar deta . 

 

https://www.tv4play.se

 

Nationella provet

30.03.2014 11:07

 

 

Nationella provet är ett prov som ska mäta alla elevers kunskaper och underlätta för en rättvis och jämnare betyg sättning . Tyvärr är verkligheten inte densamma som visionen då många elever inte kan visa sina kunskaper och på så sett inte få en rättvis bedömning in för betygsätningen . Efter regel ändringarna inför årets nationella prov har många barn och föräldrar blivit mycket upprörda över den diskriminerande behandlingen av dyslektiker och att dom minskar sin redan låga självkänsla ytterligare då dom redan vet att dom kommer misslyckats med provet. Jag personligen tycker dom nya reglerna kring hjälpmedel på nationella provet är helt fel och orättvisa då jag anser att genom att ta bort möjligheten för dyslektiker att använda hjälpmedel tar du också bort den trygga hjälpen att kunna få samma resultat som alla andra i klassen Jag kan skriva ur egna erfarenheter hade dessa nya regler förstört hela min värld och jag hade förmodligen brutit ihop redan innan provet då jag visste att jag aldrig skulle kunna få godkänt eller högre betyg. Samtidigt som det skulle känts som en så stor förnedring att inte få visa vad jag kan och vad jag faktiskt klarar av . Därför tycker jag att reglerna bör ändras och ge barn och ungdomar med dyslexi möjligheten att få använda hjälpmedel under proven och då göra proven med samma möjligheter att lyckats.

 

Tv4 gör under denna vecka en reportage serie om just detta ämne både på lokal nivå och regional nivå vilket jag hoppas kan belysa frågan på ett bra och positivt sätt och få ett nytt beslut om nya regler att fattas. 

Då vårbudgeten presenterades av regeringen så presenterades en ny satsning för att öka antalet speciallärare. Denna satsning regeringen har på 150 miljoner kronor om året är en början till att så småningom kunna ha ett bättre antal speciallärare men jag tror tyvärr inte denna satsning kommer göra någon större skillnad i den närmsta framtiden. I dagens läge så fylls knappt platserna till vidareutbildningen som speciallärare och jag tror inte denna satsning kommer göra några större skillnader utan för att nå större resultat så måste . Inställningen till specialpedagogik att förändras och även statusen för personer med denna utbildning måste öka för att fler ska söka till utbildningen. Inför framtiden tror jag på att öka kunskaperna hos alla lärare och göra dem mer medvetna om möjligheterna som finns där ute. Att utveckla specialpedagogiken på skolorna och även att använda sig av tekniker som inte alltid har forskning bakom sig men ändå ger resultat så som reflexilogi och special massage som gör att kroppen kopplar av på ett sådant sätt att koncentrationsförmågan kan förbättras. 

 

https://www.sydsvenskan.se/sverige/satsning-pa-speciallarare/

https://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/223576

 

//hanna 

 

jag är dum i huvudet

02.03.2014 16:09

Känslan av att jag är dum i huvudet och att jag klarar inte av det här är något jag ofta känner. När jag var mindre så var detta något som mycket kretsade runt skolsaker så som jag kan inte läsa lika bra som dom andra barnen alltså är jag dum i huvudet. Sen min första tid i skolan har jag känt denna känsla hela vägen men jag har ändå lärt mig att hantera känslan och nu mer ser jag den som att jag inte kan det men att jag behöver bara öva lite extra eller att det kommer bara ta längre tid för mig innan jag är lika bra som dom andra men jag kommer ändå att klara av allt på mitt sätt. 

 

Resan till min nuvarande känsla av att jag inte kan allt men jag kan försöka göra allt och fina min väg för att klara av allt har varit lång och jag är inte riktigt framme en men en bra bit på vägen. För mig började sen största resan när jag började skolan och började läsa eftersom jag inte kunde läsa lika bra som dom andra barnen kände jag mig sämre och därför var jag dum. Denna känsla kämpade jag med då jag gjorde flera lästester och fick samma resultat att jag låg under snittet och behövde öva mer för att komma i kapp. Jag tyckte att jag övade och övade men skillnaden kom ju inte. Så småningom så fick jag min diagnos och då föll en av mina pusselbitar på plats det fanns en anledning till mina problem. Efter detta fick jag en känsla av att jag är inte så dum jag trodde utan jag är bara en dyslektiker vilket var skönt . 

 

Nästa stora dumstämpel kom första gången jag gjorde nationella provet i femman under hörförståelsen på engelska. provet började och jag lyssnade men förstod inget och försökte egen men det gick bara inte så jag kände mig helt dum då de andra barnen skrev och förstod så jag började gråta och hela provet var förstört. Den dagen när jag kom hem sa jag att jag var dum i huvudet och att jag aldrig kommer gå ut grundskolan det var jag helt säker på eftersom att jag inte klarade av ett prov i femman så skulle jag aldrig klara av proven i nian. Detta fick mina föräldrar att bli förtvivlade och jag och min mamma åkte på alla möjliga olika behandlingar och terapier för att på något sätt göra det lättare och bättre. Detta gav resultat och en dag kände jag själv att jag ser saker jag aldrig sett förut samt jag kan hålla balansen på en balans platta i över en minut något jag endast kunnat drömma om tidigare. 

 

Under min första vecka i högstadiet kom min nästa stora händelse som fick mig att dum stämpla mig själv. Högläsning av asagudarna och det blev min tur jag protesterade men sen så började jag staka ut ett ord och sen en hel mening sen sa läraren stopp och någon annan fick ta vid. Jag var sämst i mina ögon och var övertygad att högstadiet kommer jag aldrig kunna gå ut det är omöjligt. Efter en vecka så fick jag tillbaka ett viktigt engelska prov som jag innan hade förberett mig på att jag hade fått IG på. Proven lades på min plats och jag drog mig för att kolla alla andra hade fått bra på provet och jag tog mod åt mig och kikade på ett hörn och där stod det MVG något jag aldrig kunnat drömma om jag började gråta av lycka vilket skrämde mina klasskompisar för dom visste inget men jag var så stolt så jag kunde inte låta bli. Jag började tro att det kanske skulle gå .

 

När jag sökte till gymnasiet i nian så fann jag min dröm linje och jag kom inte in på den i första intagningen då mina betyg inte räckte till. Under hela vår terminen gjorde jag allt för att få mina betyg att höja sig så jag kom in där jag ville . När jag fick mina slutbetyg hade jag lyckats, jag hade höjt mina betyg och under sommaren fick jag mitt dröm besked att jag hade kommit in på den linjen jag ville. Jag hade då klarat av det jag var så övertygad om att jag aldrig skulle göra jag hade gått ut nian och kommit in på den gymnasielinjen jag ville. 

 

Under min gymnasietid mötes jag av prövningar på ett annat sätt då jag visste att jag kunde skriva proven och uppsatser var nu kampen att sätta rimliga krav på sig själv det svåra. Rimliga krav är det jag fortfarande har svårt att veta vart jag ska dra gränsen då jag lätt ställer alldeles för höga krav på mig själv. Under min gymnasietid gjorde jag allt jag kunde för att få så bra resultat som möjligt på allt, detta blev fort jobbigt och under andra året så blev pressen för stor och jag var nära att totalt gå in i väggen. Under denna erfarenhet lärde jag mig att så smått börja prioritera mig själv och jag klarade av allt jag ville och fick dom resultat jag drömde om men jag insåg samtidigt att allt kunde inte gå lika utan något kan gå dåligt och det är okej . Som den största resultatet och beviset på att jag har alltid haft fel när känslan av att jag är dum i huvudet har kommit är nog att jag klarade av att gå ut gymnasiet på tre år med betyg jag är stolt över och inga IG utan jag klarade allt jag tog för mig. 

 

Då du känner dig helt trög eller sämre en någon annan så måste du tänka på att alla känner så någon gång. Även om den stunden är det ofta svårt att förstå det överhuvudtaget. men försök då istället att inse bara du gör ditt bästa så kommer du att nå dina drömmar bara du försöker och kämpar. För vägen fram till dina mål eller drömmar kommer vara jobbig och svår men om du vågar göra arbetet kommer du förvåna dig själv över resultaten du kan åstadkomma så våga kämpa .

 

svenska skolan

25.02.2014 14:49

Den senaste tiden har man diskuterat hur svenska skolan fungerar i beroende på resultaten av OECD - analysen gjord av den svenska skolan. Denna analys visar på de dåliga resultat som svenska elever har presterat i jämförelse med andra länder. Svenska femtonåringar presterade långt under snittet av undersökningen som är gjord av OECD. Dessa resultat är en varningsklocka för den svenska skolan då man ser tydliga brister i ungdomarnas kunskaper . Dessa olika bristande kunskaper beror på många olika faktorer så som för få undervisnings timmar bland annat. Vilket jag finner viktigt att ta upp och diskutera för jag anser att eleverna behöver lektioner där dom får kunskaperna som gör resultaten möjliga. För att nå dessa positiva resultat tror jag på att lärarna måste lägga ner mer tid på att under lektionstid vara säkra på att alla elever går hem från skolan med samma förståelse för det som de har gått igenom på lektionen. Då alla elever har förstått all information och fått sina eventuella frågor besvarade är jag säker på att resultaten skulle bli bättre. 

 

För att göra lärarna mer förbereda för utmaningarna i klassrummet tror jag att man måste utöka kurserna på lärarutbildningen om hur man ska få alla elever att kunna ta del av samma information. På detta sätt tror jag att man i framtiden kommer få lärare som är mer medvetna om olika inlärnings metoder för att ge alla elever samma chans i skolan. Sen ser jag även att man bör prata mer om sina fördomar mot elever och hur det påverkar deras resultat. Elever kommer till skolan med olika förutsättningar men beroende på hur man använder olika elevers styrkor i undervisningen skapas olika resultat. Elever som har lätt för att läsa och skriva gynnas då av undervisning med mycket läsning och skrivning men elever som finner detta svårt missgynnas av denna undervisning. Dessa elever kan då inte visa sina kunskaper på ett rättvist sätt men om man ger möjligheten för andra undervisnings metoder tex diskussioner eller muntliga prov ger detta då dessa elever också samma chans för nå resultat. 

 

Utöver dessa faktorer så är lärarnas status och löne grund en stor pusselbit i pusslet då jag anser att många går och drar sig för att bli lärare både på grund av att det är så lång utbildning för så lite lön när man är klar. Samt att möjligheten för att utvecklas och göra karriär är minimal och det gör att vissa drar sig för att inte söka. Men om lönerna och karriärmöjligheterna fanns tror jag statusen skulle öka och då skulle man kunna fokusera mer på det man vinner när man är en lärare så som att ge en elev pusselbitarna för att lösa problemet och se den inre lampan tändas. Eller så kan man vara just det som inspirerar någon att finna just det dom trivs med och vill jobba med i framtiden eller bara känslan av att ha hjälpt någon som behövde din hjälp. 

 

https://www.sydsvenskan.se/opinion/mannen-fran-oecd/

https://www.regeringen.se/content/1/c6/23/42/57/79f05d2e.pdf

 
//hanna 

 

Svenskaläraren Katarina Lycken Rüter använder sig av Youtube och it i sin undervisning på ett unikt sätt jag aldrig hört talas om tidigare men jag blir hur inspirerad som helst och förstår inte varför fler följer detta exempel. Eleverna kan gå in och kolla på lektionerna hur många gånger som helst och på så sett kan dom höra samma genomgång utan att bli avbruten av allt annat runt om kring. Denna lösning av att använda teknik i klassrummet och göra det möjligt för alla elever att få samma möjligheter tycker jag är helt fantastiskt. Jag önskar att i framtiden är det här vardagen i skolan där alla har tillgång till sina genomgångar på nätet och får möjligheten till lätt repetition. Även användandet av blogg finner jag som en smart kombination av klassiska frågor med ny spännande tekning där ungdomarna känner sig hemma. Går man ner till elevernas situation och ser skolan med deras ögon är det nog lättare att förstå vad de skulle lära sig mest av tex så här då eleverna kan se på lektionerna var och när som helst. Gå gärna in och läs original artikeln jag finner detta tankesätt inspirerande och hoppas fler ser det på det sättet. 

 

https://www.idg.se/2.1085/1.543886/youtube-lararen-far-eleverna-att-vaxa/sida/1/flippar-lektionerna-med-youtube

//hanna 

läslust / lästräning

15.02.2014 12:55

Läslust är ett begrep man använder väldigt mycket och det är ett ord som för mig är har en delat mening . Läslust är som man i vanligt tal betecknar känslan av att man vill läsa och att det är roligt och något njutbart att göra. Denna beskrivning håller jag helt och fullt med om men det är något jag först på senaste tiden verkligen kan säja att jag förstår och själv känt. Tidigare har ordet läslust eller lästräning varit oerhört sammankopplat för mig då jag alltid sen jag börjat skolan fått förklarat för mig att när du lärt dig läsa så det flyter kommer läslusten att komma automatiskt. Detta stämmer för det mesta men inte helt hundra för mig. För min del kom aldrig den riktiga läslusten utan mer min lust av att höra historier eller se en film. Nyfikenheten  på äventyren i den skrivna världen och även filmvärlden kom men inte min lust att läsa äventyren själv. För att komma runt problemet och ändå få del av dessa äventyr har jag en så fantastisk mamma som alltid har läst högt för mig . Senare har jag övergått till att se oerhört mycket på tv serier och film samt att även lyssna en hel del på ljud böcker och genom denna väg har jag min egna läslust som jag mer känner som en äventyrsnyfikenhet eller nyfikenhet i allmänhet. Så se möjligheten i att finna din läslust även om den inte är som alla andras .

 

Lästräning är något jag kopplat i hopp med läslust under hela min skolgång för att jag lärt mig att för att få läslust måste läsningen flyta. Detta är sant men trots att min läsning började få ett okej flyt redan under mellanstadiet tog det tills jag var tjugo och hade gått ut skolan innan min läslust kom på riktigt. Under skolans gång har läsning alltid varit kopplat till att läsa skol litteratur eller läsa för att bli bättre på att läsa sällan har det varit för att jag bara velat läsa. Något jag i dag kan känna att jag kan vill göra i dag. Den svåra balansen mellan skol litteratur läsning och skönliteraturläsning kan lätt bli obalanserad och som i mitt fall mer koppla läsning till skola i allmänhet och alltså något jobbigt och ansträngande. Jag ser varför jag har sammankopplat läsning och läslust på det sätt jag gjort men jag ser även varför jag gjort prioriteringen skola före ren skön läsning. Jag hade bestämt mig för att klara skolan och bara jag klarade att läsa en instruktion och fick hjälp med den andra läsningen fanns inte kraften kvar att orka läsa för nöje. För dig som vill öka din läshastighet och läslust har jag några tipps. 

- läs alla bilskyltar och väg skyltar när du åker bil omedveten träning bra för ljudning med.

- gör en läs lista där du skriver upp vad du läser och hur mycket och när du läst en viss mängd så ger du dig själv en belöning .

- försök läsa så mycket du orkar på tv för att öka din hastighet.

vill du ha mer tips och råd hör gärna av dig så hjälper jag dig gärna 

// hanna

I dagens skola ökar antalet personer som inte kommer ut med fullständiga betyg vilket jag anser är helt fel. Alla har rätt att klara av skolan och när vi går mot mer och mer negativa siffror hela tiden så bör man inse att det är nu vi verkligen måste göra en förändring. Resultaten talar för sig själv att som det är i dag så ökar antalet som inte klarar av skolan vilket är tvärt emot den utvecklingen jag vill se. Vad som ska göras för att vända på den talande statistiken är den svåra frågan. Inget fall är det andra likt men jag tror på att satsa mer på att öka insatserna för stöttning och coachning för alla elever inte bara de som har dyslexi eller svårt i skolan utan alla det kommer alla vinna på i längden. Jag tror att om stödet finns för alla elever att kunna få en chans att få en ökad motivation till pluggandet så kommer deras resultat att bli bättre. Den insatsen kommer inte ta bort hela problemet utan man måste nog se mer till varje individuellt fall och lägga upp mer personliga planer men som mall skulle jag nog tro att läxhjälp eller mer möjlighet till förhandling om inlämningstider och andra provformer skulle komma långt på resultat biten. Ska jag prata om insatser som inte kostar skulle jag säja öppna era sinnen och lyssna på eleven, vad är det eleven har svårt för och gör att det inte fungerar i dags läget som gör att resultaten inte kommer. Kan det vara så att eleven behöver muntliga prov eller längre skrivtid eller vad är just den elevens problem. För  inställning till att allt går att lösa smittar av sig på eleven och ger den hopp i sin situation vilket jag tror är ovärderligt när skolan är svår. Vad tycker du, tänk utanför boxen och gör skillnaden i den mån du kan för alla förtjänar att klara av skolan. 

 

//hanna 

Våga plugga och att orka plugga är ett stort dilemma. Jag ser det så för att nå de resultat man vill så måste man plugga och det finns ingen genväg men att våga plugga och att orka plugga är det svåra. Jag pratar om att våga plugga för att många kan vara rädda för att få en stämpel som är nördig, töntig osv. Jag kan själv förstå denna osäkerhet om att få stämpeln som nörden eller något liknande men du måste själv ta beslutet. Vilket är det viktigaste en stämpel du kommer kanske få i något år mot hela din framtid baseras på dina betyg så vad är viktigast för dig. Det är svårt att se den stora bilden när man mer eller mindre försöker bara klara nästa prov och inte har någon större översikt. Något som kan göra dig mer peppad att våga plugga och fortsätta plugga är när du får tillbaka resultatet och det inte står tex ig för då ser du att det fungerar och du har något att vara stolt över. Personligen för mig hjälpte det även när jag kunde hjälpa andra i min klass med saker som jag hade lärt mig men de hade svårt för det byggde upp en känsla av att jag kan med och jag är inte dum i huvudet. 

 

För att samtidigt orka hålla i gång sitt pluggande måste alla ha någonstans dom kan koppla av och släppa allt vad skola innebär. Just din plats för flykt kan vara vad som helst i välden av spel, en fritids aktivitet ,tv osv men det viktigaste är att du kan känna att du kan släppa skolan och allt vad du behöver göra. Jag fann min fristad i stallet där jag kunde koppla av och bara vara och i dag är jag helt hundra på att utan denna paus hade jag aldrig orkat av att plugga och klara av skolan på det sättet jag gjorde. För att orka med att hålla din motivation uppe så föreslår jag att du sätter delmål och om du klarar dessa så belöna dig själv på något sätt som du känner passar för dig. Dessa små belöningar under läsåret gör att motivationen lättare hålls vid liv men det är så klart svårt i bland att hålla den uppe men vid dessa situationer skulle jag föreslå gör något för dig själv för att du ska få tillbaka din inspiration och kan fortsätta plugga. Jag kan nästan garantera att om du vågar och finner orken att plugga så kommer dina dröm resultat komma att bli verklighet för just dig . 

 

//hanna 

att få en diagnos

04.02.2014 11:07

Dyslexi är ett ord med så många meningar inbyggda i ett enda ord beroende på vem man frågar tex en diagnos, en förbannelse, en mardröm,någon som är dum i huvudet, någon som behöver mer hjälp, svårt att läsa/ skriva, den jag är , en gåva . Dyslexi kan vara alla dessa saker men alla väljer själv hur dom vill se på sin dyslexi. Väljer man att se på sin dyslexi som en förbannelse och något hemskt som är något att skämmas för så kommer skammen för dyslexin att göra det svårare att hitta de rätta hjälpmedlen och rätt metoder för att nå sin fulla potential. Om du vågar tro på att dyslexi bara är ett ord och du är fortfarande samma person innan förutom att nu har du en förklaring varför du har svårare för vissa saker. Genom detta synsätt kan du lära dig finna dina vägar framåt med hjälp av hjälpmedel och metoder för att arbeta på ett sätt som passar dig bäst. Alla kan lära sig vad de vill så länge de bestämmer för att försöka lära sig och inte ger upp vid första motståndet se då i stället din väg runt problemet .

Hur gör man för att få en utredning som testar vilka svårigheter man har. Utredningar går att få på många olika sätt vissa skolor har kuratorer eller logopeder ,pykologer som kan göra utredningen på skolan men det är långt i från alla som har den möjligheten att kunna få en utredning gjord av sin skola. För en del finns möjligheten att få en utredning gjord av skolan på en annan plats hos en legitemerad logoped tex men få skolor erbjuder denna utväg. Många måste ta beslutet själva och då finna platsen för sin utredning själv och detta kan vara svårt om man inte vet riktigt vad man letar efter. Mitt råd i denna situvation är sök lokalt om det finns lokala logopeder som utför utredningar eller andra legimiterade personer för alla förtjänar att få en utredning gjord och få svar på vad som är det svåraste och se vad sina starka sidor är . Våga göra en utredning det är inte en undergång att få en diagnos utan se möjligheten i den hjälp du kan få. 

1 | 2 >>