Den senaste tiden har man diskuterat hur svenska skolan fungerar i beroende på resultaten av OECD - analysen gjord av den svenska skolan. Denna analys visar på de dåliga resultat som svenska elever har presterat i jämförelse med andra länder. Svenska femtonåringar presterade långt under snittet av undersökningen som är gjord av OECD. Dessa resultat är en varningsklocka för den svenska skolan då man ser tydliga brister i ungdomarnas kunskaper . Dessa olika bristande kunskaper beror på många olika faktorer så som för få undervisnings timmar bland annat. Vilket jag finner viktigt att ta upp och diskutera för jag anser att eleverna behöver lektioner där dom får kunskaperna som gör resultaten möjliga. För att nå dessa positiva resultat tror jag på att lärarna måste lägga ner mer tid på att under lektionstid vara säkra på att alla elever går hem från skolan med samma förståelse för det som de har gått igenom på lektionen. Då alla elever har förstått all information och fått sina eventuella frågor besvarade är jag säker på att resultaten skulle bli bättre.
För att göra lärarna mer förbereda för utmaningarna i klassrummet tror jag att man måste utöka kurserna på lärarutbildningen om hur man ska få alla elever att kunna ta del av samma information. På detta sätt tror jag att man i framtiden kommer få lärare som är mer medvetna om olika inlärnings metoder för att ge alla elever samma chans i skolan. Sen ser jag även att man bör prata mer om sina fördomar mot elever och hur det påverkar deras resultat. Elever kommer till skolan med olika förutsättningar men beroende på hur man använder olika elevers styrkor i undervisningen skapas olika resultat. Elever som har lätt för att läsa och skriva gynnas då av undervisning med mycket läsning och skrivning men elever som finner detta svårt missgynnas av denna undervisning. Dessa elever kan då inte visa sina kunskaper på ett rättvist sätt men om man ger möjligheten för andra undervisnings metoder tex diskussioner eller muntliga prov ger detta då dessa elever också samma chans för nå resultat.
Utöver dessa faktorer så är lärarnas status och löne grund en stor pusselbit i pusslet då jag anser att många går och drar sig för att bli lärare både på grund av att det är så lång utbildning för så lite lön när man är klar. Samt att möjligheten för att utvecklas och göra karriär är minimal och det gör att vissa drar sig för att inte söka. Men om lönerna och karriärmöjligheterna fanns tror jag statusen skulle öka och då skulle man kunna fokusera mer på det man vinner när man är en lärare så som att ge en elev pusselbitarna för att lösa problemet och se den inre lampan tändas. Eller så kan man vara just det som inspirerar någon att finna just det dom trivs med och vill jobba med i framtiden eller bara känslan av att ha hjälpt någon som behövde din hjälp.
https://www.sydsvenskan.se/opinion/mannen-fran-oecd/
https://www.regeringen.se/content/1/c6/23/42/57/79f05d2e.pdf